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丘の模写の上に集え!!

本日、豊洲公演のメモリアルパッケージカードのDLが開始されました。

曲は

「Grid Sea ~ 回収船」
「幽霊飛行機 回=回 豊洲ver.」
「HUMAN-LE 回=回 豊洲ver.」
の3曲

「回収船」良いですねー!本当に。
今回の(ていうかP-model以来初めて)
アレンジは原曲のイメージの正統現代版リアレンジという感じですかね。
イントロもかっこいいなぁ。
この曲はやっぱP-modelにとって、とても大事な曲だし(発表時期的にも)
自分も超大好き!!な曲だし。P-modelで10曲選べと言われたら絶対入れる!
良い意味でセンチメンタルな気分になります。
音廃ライブ以来やってないし、(もちろん核Pでも)
聴いているとなんだかいろんな感情が、、、涙。

そういえば以前、還弦アルバムの投票企画で
(あの企画は投票で一位になった曲を必ず選ぶというわけではなかったですが)
音廃アルバムは「論理空軍」と「DUSToid」と「回収船」が飛びぬけて多かったんですが
結局、投票数通りに「DUSToid」になったわけですが、自分の周りでは
「回収船」を望む声が多かったです。自分も「回収船」に入れましたねぇ。

それにしても、あの企画を今やったら何桁違う投票数になるのだろうかw


更新⇒核P-modelまとめ

核P-modelまとめ 追記

核P-modelまとめ

核P-modelもなんだかんだで14年とかやってるんだなぁと思い
1stアルバムから今までの記録をまとめてみたいと思います。

※2019/4/27追加

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第一期 [ビストロン]

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・1stアルバム 「 ビストロン」CHTE-0030
2004/10/7発売

・「Big Brother」無料配信

・LIVE  「トーキョー・ビストロン」
2004/11/8~9・12~13

・mp3販売 「核P-model LIVE達成記念」
2005/2月配信

・LIVE DVD 「LIVEVISTORON」CHTE-0031
2005/4/1発売

・シングル 「アンチビストロン・メカノver」MECANO CD-001
2005/6/30発売

・シングル 「Big Brother 可逆的分離態様 (メカノver)」MECANO CD-002
2008/4/3発売

第二期 [Gipnoza]

kaku2.jpg

・2ndアルバム 「Gipnoza」CHTE-73
2013/11/6発売

・「Gipnoza(曲)」無料配信

・LIVE 「パラレル・コザック」
2014/1/11~1/14

・平沢+核PLIVE 「ハイブリッドフォノン」
2014/10/11~13

・LIVEDVD 「パラレル・コザック」CHTE-76
2015/6/3発売

・メカノ「築10年」DISC1収録「白く巨大でt0t1」MECANOCD-003
2015/6/30発売

・LIVEDVD 「ハイブリッドフォノン」CHTE-0080
2017/4/13発売

第三期 [回=回]

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・「遮眼大師」無料配信

・3rdアルバム「回=回」CHTE-0081
2018/9/5発売

・「テスラカイト・オンラインショップ購入特典3曲入りカラオケCD」CHTE-0082
2018/9/5発売

・GN会員限定アウトテイク2曲「亜呼吸ユリア(Spacy)」「無頭騎士の伝言(GhostKnightFever)」配信

・LIVE[回=回」大阪公演
2018/9/14~15

・大阪公演メモリアルパッケージカード
「回INΓ◎ΓΞIII~ZEBRA2018」
「遮眼大師_回=回大阪ver.」
「-ECHO-233_回=回大阪ver.」
「拝啓 HUMAN-LE殿」

・「TRAVELATOR_PATYF」無料 配信
2018/9/22

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・LIVE[回=回」東京公演
2018/11/16~17

・東京公演メモリアルパッケージカード
「遡及発信 ~ いまわし電話」
「無頭騎士の伝言 回=回 東京ver.」
「PLANET-HOME 回=回 東京ver.」
「禁断の会人図」

・「平沢進のBack Space Pass 回=回 編」
2018/12/22

・LIVE[回=回」豊洲追加公演
2019/1/14

・追加公演メモリアルパッケージカード
「Grid Sea ~ 回収船」
「幽霊飛行機 回=回 豊洲ver.」
「HUMAN-LE 回=回 豊洲ver.」
「浮かぶ会人 沈む会人」

・「平沢進のBack Space Pass 回=回 追加公演編」
2019/4/27

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・LIVEDVD (いつになるのか?w)

NO BIRD

「NO BIRD」という好きな曲の話をサラッと。

「不許可曲集」という作品がありますね。
音廃本に曲順なども含めて完璧!に解説してありますが
83年に初回版カセット。88年再発版カセット。
そして音廃ツアーで売っていた、、、

GNH.jpg
GNH-001

Green Nerve(Green Nerveから発売されたCDはこれだけですよね?)
から発売されたCD版の3verが存在してるんですね。

3verということでの過去に書いたSCUBA3作品紹介過去記事のリンクを⇒SCUBA3作品紹介

DISC4.jpg
DISC-4

実はこの「不許可曲集」自分はCD版しか持っていませんが、亞種音BOXのDISC4に初回版カセット音源収録。
さらに88年版の9曲目も収録。まあ大体CDで聴けます。

この作品、まさに旬のプロトタイプという感じで、こういうのが好きな人には
たまらない感じの作品となっております。もーの凄く簡潔に言うと「実験的」というか。
YOU1さん絡みの設定(?)も面白いです。

んで、各verで思いっきり違うのは9曲目で、83年版は「エコーズ」の別verで
88年版は「のこりギリギリ」の別verに変わってて、「NO BIRD」というサブタイトルなんですが
この曲超カッコイイですねー。個人的に大好きです。一時期聴きまくってました。

そして98年CD版の9曲目も基本同じ曲なんですが、歌詞がカットされ
ソロ的平沢コーラスに差し替えられてます。あと2曲目もそうですね。
当然かなりイメージが違います。なんか謎な感じ?自分は88年版のほうが断然好きです。

しかし、当たり前ですが自分が「NO BIRD」のオリジナルを聴いたのは
間違いなく亞種音が発売された2002年なんですね。オリジナルのほうを後に聴いてますね。
んー、さすが収録曲ツボ押さえてるーという気持ちでした!

CINRA.NETインタビュー

CINRA.NETに平沢のロング・インタビューが掲載されました。

これは良いインタビューですね。
久々に胸が熱くなりました。

・当時P-model、ソロがインディーズになると発表されたとき
自分も含めて多くのファンが、期待と不安の入り混じった感覚だったと思う。
もちろん支持はしていくけど、、、大丈夫なのだろうか?と。
しかし平沢はまさに「失敗は恐れているが好奇心は恐れていない」
だったわけで。当時から、いやきっとデビューしてからずっと。
この人の行動はいつも偶然ではなく、必然。
カッコイイ。

・後は個人的には特にSP-2のくだりがとても興味深く。
興味を持ち始めたきっかけより、その逆の自身の感情を、完璧に
自分自身で論理的に説明できるのって凄いなぁと改めて思った。
「ノモノスとイミューム」の時のライブ後の挨拶をなんか思い出すな。
個人的には所謂、タイ風味の作品(アルバム、ライブその他)って凄く好きなんですが。
平沢はSP-2に限らずシンパシーを感じなくなったら、次の新しいことに
興味を向ける。これって本当、生きていく上でも凄く大事なことだと思いました。

本当、素晴らしいインタビューでした。
ありがとう!

「AFTER THE WARS」を考える

「AFTER THE WARS」

平沢の「ソロ」曲の中でオリジナルアルバムに収録されていない
ボーカル曲」という珍しいパターンの曲。
初出は「グローリー戦記」のイメージアルバムでした。

この「グローリー戦記」実はかなり面白いアルバムでして、個人的にも好きで
当時よく聴いていました。「ギア兵法書」とか
90年代に80年代の旬やってみましたって感じで大好きですね。
昔このアルバムについて書いた記事⇒自由課題
本当、自由課題って感じのアルバムです。

音廃本などに書かれてますが、時期的にやはりオーロラのボツ曲なんでしょうかね?
聴き直してみると「オーロラ」へと移行するにあたっての
スケッチ曲な感じがしますね。歌詞とかは初期三部作のイメージが強いかな。
同じくかしこさん主導の
「アーキタイプ」にも収録されていて竹内修さんの解説が共感できます。
オリジナルアルバム未収録、ライブでも演奏してないですし
曲調も地味っちゃあ地味。ですが、オリジナルアルバムに収録されていても
違和感ないクオリティかと。

収録アルバム

・「グローリー戦記」
POCH-1183
1993/1/25発売

・「HALDYN DOME」Disc9
CHTE-62
2012/02/29発売

・「アーキタイプ」
UPCY-6912/3
2014/9/24発売

ATW.jpg

ファンとしてはこういった曲も大事にしていきたいものですね。

ますます晴れやか

本日、回=回大阪公演のメモリアルパッケージカードの
ダウンロードが開始されました。
期待してたのはやはりZEBRAの新しいスタジオ録音ver

大阪公演のレポにも書いたが
過去記事⇒ライブ「回=回」大阪公演感想
まさかこの2018年に(時期は関係なく、だけど)ZEBRAを演奏するとは
思わなかったし、今回のメモリアルパッケージカードで
ZEBRAのスタジオ新verが聴けるとは思わなかった。

それほどこの曲は特別な曲なのだ。

昔、ZEBRAのverをちょっとまとめてた
過去記事⇒Zebra

改めて、めちゃくちゃカッコイイですね。清々しい。
ますます晴れやかなアレンジだ。

多くは語る必要はあるまい。涙。

All released albums from DIW/SYUN

Discussion on all the albums released from DIW/SYUN (Revised) by Sumire Hoshino
It is a revised version of my previous article.

There are 17 albums released by DIW/SYUN, usually called SYUN label, which have been the projects/works by Susumu Hirasawa.

Two albums were released at a time basically.
And all the albums can be categorized into three phases.
I categorized them according to the dates of release.


Let me write my comments on them here.

If the work is included in either "Taiyou-Kei Ashu-On (Sound Subspecies in the Solar System) Box Set" by P-MODEL or "20th Century Plus Box Haldyn Dome" by Susumu Hirasawa, I will write which box set it is included in.

All the works released by SYUN label were played/composed by the musicians who were P-MODEL members at that time or ex-P-MODEL members. So, I will mention the musicians, too.

※By the way, the SYUN label's works were going to be released again as reprint editions around 2006, but it wasn't carried out because of copyright issues.

日本語版⇒DIW/SYUN全作品紹介

DIW/SYUNレーベル作品の現在流通している盤⇒SYUNレーベル作品の今


The First Period:

(Released on May 25, 1994)
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SYUN-001

OOPARTS/旬[Shun]
(Released on May 25, 1994)

⚫It is included in "Haldyn Dome"
⚫It includes all the songs by Shun/旬 released in 1980s.

I don't need to explain it. It is the first album by "THE Shun". It includes ①-Location, 1778-1985, [TABLE BEAT], and SHUN-4, which is a very deluxe album. That will explain everything.

By the way, this project was called and spelled SHUN in 1980s, and it was called and spelled SYUN in 1990s.

It is a must-listen-to album as the first one released from SYUN label.


SYUN-002

PAUSE P-MODEL LIVE 19931011 /P-MODEL
(Released on May 25, 1994)

⚫It is included in Sound Subspecies in the Solar System(Taiyou-Kei Ashu-On) Box Set (P-MODEL).
⚫It is the only official live performance album(CD) released by P-MODEL.

It was produced by Susumu Hirasawa and Hikaru Kotobuki.

It was the last live performance done at Hibiya Yagai Ongaku-do[Hibiya Open-Air Concert Hall] by the "Defrosted" era of P-MODEL.

They had an equipment trouble during the show, which is famous for Hirasawa's words, "Korega
tekuno da[This is THE Techno music].", which I still don't know was a real accident or a fake. It is a mystery.


(Released on July 23, 1994)
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SYUN-003

Live no Houhou [The Method of Live]/ P-MODEL
(Released on July 23, 1994)

●It is included in "Sound Subspecies in the Solar System(Taiyou-Kei Ashu-On)" Box Set (P-MODEL).
●The "defrosted" versions of 10 songs by P-MODEL before "freezing" the band are included.

The song list was selected from the middle period of P-MODEL. There is no songs from the first and the second albums.

It was arranged by Susumu Hirasawa and Hikaru Kotobuki.

They arranged the songs before "freezing" the band into "blip-blop" kind of very electric sound, which earned high praise by the fans.

I think it is one of the "must" items among P-MODEL's albums. If I have to select three "must" items by P-MODEL, I would choose "In a Model Room" - the pink colored first press record, "Scuba" - the cassette tape with a book, and "Live no Houhou[The Method of Live]".

I am sure many fans at that time cried with joy to hear the song Cyborg in "defrosted" version.

This is a sample of the most authentic and the most splendid work by P-MODEL.


SYUN-004

Desk Top Hard Lock / Hikaru Kotobuki with Phnompenh Model
(Released on July 23, 1994)

●It is not included in either of the box set.
●It is a debut album of Phnompenh Model.

”Youkei Seijuku Box/Neoteny Box”, ”Ru Ru Ru Otoko/Ru Ru Ru Man”, ”Jigen Jihou/Time-programmed Speaking Clock" are arranged versions of P-MODEL's songs. By the way, "2D OR NOT 2D", composed by Hikaru Kotobuki and Susumu Hirasawa, was performed by P-MODEL in the "Revised" era, too. I guess Phnompenh Model is like P-MODEL's brother band who became independent.

I regard it as wrapping up "the defrosted" era of P-MODEL, along with "Live no Houhou[The Method of Live]".


(Released on October 22, 1994)
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SYUN-005

Haisen-jou no Aria(Aria on the Wiring)/Susumu Hirasawa and Yasumi Tanaka: Pre P-MODEL
(Released on October 22, 1994)

⚫It is included in "Sound Subspecies in the Solar System(Taiyou-Kei Ashu-On)" Box Set (P-MODEL)

It has a secondary title, "Pre P-MODEL". It was a musical work done by Susumu Hirasawa, Yasumi Tanaka, and Akiro Kamio. It is an arrangement of Bach's "Aria on the G String" on synthesizer. It has a weird taste in a favorable meaning.

Hirasawa arranged four songs: "Haisen-jou no Aria/Aria on the Wiring", "Mendori/Hen", "Kitairon no Kane/The Bell on Kithairōn" and "Marucherro no Adaajo/Marcello's Adagio".

I think the arrangements done by Hirasawa are the best probably because I like his style of music the most as a fan.


SYUN-006

Landscapes/ Syun
(Released on October 22, 1994)

⚫It is included in "20th Century Plus Box Haldyn Dome"

It was the first album by Syun released in 1990s. It is called "fractal music" and so on, but it is ambient music in Hirasawa's style in fact.

It is a work that makes me realize how versatile Hirasawa's talent is. It is an important album because he expanded the variety of his musical genres after this album.

"Landscapes-1" was named "Lotus Gate" when it was included in the soundtrack for the Anime film "Sen-nen Joyuu/Millennium Actress", but the song was originally released in "Landscapes" first.



The Second Period:

(Released on September 30, 1995)
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SYUN-007

Corrective Errors Re-mix of Fune / P-MODEL
(Released on September 30, 1995)

●It is included in "Sound Subspecies in the Solar System(Taiyou-Kei Ashu-On)" Box Set (P-MODEL).

It was an album released before P-MODEL''s album "Fune" was released. It is the re-mix done by Kenji Konishi (P-MODEL) and Hajime Fukuma (P-MODEL). It has the taste that reminds me of the re-mix style in those days for sure. I kind of think they tried to adopt too many unpredictable qualities in some songs, but that was the popular style of techno pop remix at that time.


SYUN-008

"DIVE" / Tadahiko Yokogawa
(Released on September 30, 1995)

⚫It is not included in either of the box set.

"Let's accept him and be fooled by him." (Susumu Hirasawa)

For reference, the advertising copy on "Sim City" by Susumu Hirasawa released on August 2, 1995 was "Get fooled by the cyber-pop!"

And "Call" is the best in this album! Susumu Hirasawa, Kenji Konishi, and Miss N participated in this album.


(Released on November 30, 1995)
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SYUN-009

SCUBA Recycle/ P-MODEL
(Released on November 30, 1995)

●It is included in "Sound Subspecies in the Solar System(Taiyou-Kei Ashu-On)" Box Set (P-MODEL).

The final version in re-arrangement of "SCUBA", that is one of the most important albums by P-MODEL and Susumu Hirasawa.

It comes with a booklet explaining about depth psychology and "unconciousness", which tells the story in a different standpoint from the story in the booklet from "SCUBA" cassette tape version (released on October 10, 1984), which was "imaginative".

Some sampled sound clips from other albums are used in this album with little change, which I suppose, is a way of "recycling" songs as well as the album itself which is a "recycled" version of the original "SCUBA" album.

The graphic design in the booklet is just like a dream world.

This album has a very high degree of perfection!!


SYUN-010

旬 IV VISION/Shun IV Vision/ 旬/Shun
(VHS Videotape)
(Released on November 11, 1995)

⚫It is not included in either of the box set.


It is the re-issued version of "Shun IV", on a VHS videotape, originally released by Modelhouse label on October 25, 1987.

"Location", "Siphon", and "Pae" out of the four tracks were directed by YOU1(Yuichi Hirasawa).


(Released on February 29, 1996)
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SYUN-011

Keisan-jou no Kun Mae/Calculatory Kun Mae / 旬/Syun
(Released on February 29, 1996)

⚫It is included in "20th Century Plus Box Haldyn Dome".

The second album by "旬/Shun" in 1990s. It is created in the same method as their previous album, "Landscapes" basically.

It is said that this album was made because the previous Shun's album had pleased the transgender MTFs in Thailand who were friends to Hirasawa very much.

Hirasawa wrote, "One album like this is enough for me to make", which made me say, "You are kidding, Mr. Hirasawa!" lol

"Kun Mae-3" was used in an interactive live show, and was remixed in a faster beat speed to be made into a song called "Jouken Douji/Condition Boy" (in the soundtrack for the anime film "Paranoia Agent").


SYUN-012

致富譚/Chifu-dan[The Myth to Become Wealthy] / 至福団/Shifuku-dan[The Bliss Order]
(Released on February 29, 1996)

⚫It is not included in either of the box set.

Shifuku-dan was a music project by Masahiro Kitada(ex-INU). He had released an album with Machida Machizo(ex-INU) as Shifuku-dan in 1986. This album was created by Masahiro Kitada and Kenji Konishi.

It was recorded in 1985, and was released in 1996 from SYUN Label.


It was probably their first recording that had not been released and was released 11 years later? (I am not knowledgeable about this. Please forgive me.)

Hirasawa commented this album as "The steel Rokkou Oroshi(meaning 'the strong wind from Rokkou Mountains'. Also known as a supporters song for 'Hanshin Tigers' baseball team by the same name, popular in Osaka and Kobe area. Hirasawa chose this word because both Kitada and Konishi were from that area.)" It is super metallic and tinny techno music with intense beats. Awesome!

...However, I wonder if the tracks were released as the old recording untouched or they were mixed again? It is a mystery.

Tadahiko Yokogawa joined in the fourth song, "Suki-sa Suki-sa Suki-sa/I Love It, I Love It, I Love It" with bass guitar.

I think this album should be more appreciated.



The Third Period


(Released on October 5, 1996)
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SYUN-013

不幸はいかが?/How About FUKO? / 不幸のプロジェクト/FUKO Project [Fuko means "unhappiness"]
(Released on October 5, 1996)

⚫It is included in "20th Century Plus Box Haldyn Dome".


It was a musical unit formed by Susumu Hirasawa and Kenji Konishi.

It started when Konishi sent a letter to Hirasawa in 1987.

They sent music data by postal mail back and forth, making a song a year. Later, they sent music data to each other through internet.

This album has full of playful spirit in the music itself, the CD cover, and the liner notes. It really makes me feel excited when I listen to this album.

The song "局留め不幸/Kyoku-dome Fuko[Poste Restante Fuko]" is a remix of "Cyborg". It is done in a fun arrangement, being called "Cyborg Dance version"

It is awesome to see the correspondence between Hirasawa and Konishi, which was a techno process/テクノな過程, to make techno music.

SYUN-014

PEVO/ PEVO
(96.10.5)
(Released on October 5, 1996)

⚫It is not included in either of the box set.


It was released again in 2012 with a new CD cover and with an additional song, with the title "Convex and Concave".

Susumu Hirasawa participated in PEVO's album as a guest vocalist and producer.

The name of the band represents the music. It is a fun album.

By the way, a P-MODEL's song "Coelacanth" was covered in this album. Another album released on the same date, "不幸はいかが?/How About FUKO?" by 不幸のプロジェクト/FUKO Project, covered P-MODEL's "Cyborg" in a rearrangement. Is it a coincidence, or did they cover P-MODEL's songs at the same time by intention?


(Released on December 10, 1996)
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User Unknown/ Teruo Nakano
(Released on December 10, 1996)

⚫It is not included in either of the box set.

It is Teruo Nakano's debut album as a solo musician.

"Call Up Here", a famous song from P-MODEL, is covered by Teruo himself, which is a very elegant drum'n bass style cover version. All songs in this album are in a high perfection level. I am sure this album is highly valued by a lot of people.

Yoshikazu Takahashi, an ex-P-MODEL, offered his musical instruments to be used in this album.

Teruo Nakano says he was encouraged by Susumu Hirasawa to make this album when "The Long Vacation", the band he belonged to at that time, was in a pause (according to an interview to Teruo Nakano).

SYUN-016

Sankai no Jintai Chizu/Human body map of three boundaries/P-MODEL
(VHS Video) (Released on December 10, 1996)

(DVD) (Re-Released on April 1, 2005) CHTE-0032

⚫It is not included in either of the box set.


The VHS video, originally released by Modelhouse label in 1988, was re-issued by Syun label in 1996.

Two new tracks were added, and the quality of the image was deteriorated.

The in-depth comparison of different issues of "Sankai no Jintai Chizu" is discussed here in "Sankai wa san-kai deta!/Sankai was issued three times(san-kai)" by Iara⇒ "Sankai wa san-kai deta!/Sankai was issued three times(san-kai)" by Iara

It was re-issued later again as a DVD by Teslakte label in 2005.

This video was originally taped at a show in 1988, which is the precious movie of P-MODEL right before the "Freezing".


(Released on October 10, 1997)
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SYUN-017

Solecism/ Tadahiko Yokogawa
(Released on October 10, 1997)

⚫It is not included in either of the box set.


This is the last album released by Syun Label. Syun label had released two products at a time, but this one was released on its own as an exception.

And it was released about an year later from the previous issues by the label, "User Unknown" and "Sankai no Jintai Chizu".

Also, this album doesn't have a commentary by Susumu Hirasawa, which had been always included in the products issued by the label.

This album was made in the same method as Yokogawa's previous album, "Dive".


*Shun/旬: means "the season", or "the best season for something, usually vegetables, fruits and fish". Pronounced "shoon". Also spelled as Syun.

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This is an attempt to have one of my past blog articles in Japanese translated into English by Lucy, my Japanese friend, known to overseas Hirasawa fans, who has translated the essays written by the fans from abroad in English to Japanese and other Japanese to English translation in this blog of mine. Thank you for your wonderful translation, Lucy!

Earlier this year, I told her I wanted to ask her to translate one of my blog articles into English, which might please Hirasawa fans abroad. She asked which article would be the best, and I chose this one explaining the Syun Label CDs and videos. It was the right choice, I believe.

Some of the originally issued CDs and videos released by Syun Label are hard to get because it has been a long time since they became not available from the Label itself. Some of them are very rare on the second-hand market even in Japan, though others can be obtained in different ways like included in the box sets released later. I didn't think this article would be read by the fans from abroad when I wrote it, so I am sorry if there are any parts not easy to understand for overseas fans. But I hope you enjoy reading it as an article written by a maniac fan in Japan who is a collector of Hirasawa's CDs and other works.

Thank you for reading it! Adios!
Sumire Hoshino

Translation to English by Lucy

「時空の水」の話をしようか

サラッと日記。

なんとなく文章が書きたくなったので時空の水(曲)についてサラッと。

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この曲はソロ1st「時空の水」(89/9/1発売)のタイトルチューンですが(当たり前)
しかしこの曲のフルサイズスタジオverの初出は
「デトネイター・オーガン」の3(92/3/25発売)なんですねー。
2年半後ってのもですが、オリジナルアルバム収録曲のフルサイズverが
サントラで初出ってよく考えたら面白いですね。
その後、フルサイズverはソロボックス「ハルディン・ドーム」
そして平沢ソロ25周年企画
「アーキタイプ」のDISC2にも収録されているので手に入れやすいですね。
過去記事⇒ソロ25周年企画
ちなみに「時空の水」収録が2分17秒に対して、フルサイズverは4分02秒です。

Error(映像のほう)のエンディングロールにもスタジオ音源使われていますね。

jikuu2.jpg

しかし、いつ聴いてもこの曲癒されますね。

ライブ「回=回」大阪公演感想

核Pライブ「回=回」の感想など。
去年の大阪公演と同じZeppなんばで開催。
今回もずっといつも通り定番の最終日に参加しました。

ライブ感想

今回のライブは「回=回」をより深く理解できるライブでした。
「回=回」を単体で聴くより、1st、2ndの楽曲と同じライブで一緒に
聴くことにより、「回=回」というもののストイックさが、自分の中で
さらに浮き掘りになりました。そして、その逆もしかり。

記事リンク⇒核P-modelまとめ

思い起こすと
「ビストロン」は音そのものと同じぐらい、平沢が「それ」をやるということに
意味があったように思う。アルバム、ライブ共に。

「Gipnoza」はP-model(ファン)を意識し、元メンバーからゲストを招き
ライブは様式美的なカッコ良さがありましたね。

今回の「回=回」はアルバムもライブもぐぐっとP-modelの核(コア)に
向かっていて、改めてライブで聴いてそれが理解できました。

セトリ(Lucyさん提供)※赤字が2日間でダブってない曲。

kai-setori2.jpg

kai setori

今回のライブでは核P-modelのライブでは初めて解凍後の曲は一切なし!
初日の一曲目が「Oh! Mama」で、2日目はなんだろう?って思ってたら
「Zebra」でした。驚いたと同時にやはり意味を感じました。
「Zebra」は解凍Pの始まりであり、そして終わりでもある曲なので
演奏前のエラーオブユニバースのときを連想させるポーズも込め
核P-modelで演奏することになにか意味があるのだろう。
「それ行け!Halycon」の中に「美術館で会った人だろ」のフレーズ。
実は東京公演の演奏曲にする布石か?とか妄想したり。
東京公演ラストでP-modelの原点に「回」帰とかね。

いつも書いてますが、かっこいいライブでした。
そして、いろいろ考える楽しさがあるライブでしたね。

今回いつもライブでお会いする方はもちろん、ツイッターのフォロワーさんで
初めて実際にお会いする方もおられて、楽しかったです。
そして電子降る日記を読んでますよ、と言われると、いつもとても嬉しいですね。
これからもよろしくお願いします。

今回はライブ後は少人数で集まり、まったりと。楽しかったです。
良い面子で話が弾みました。

というわけで毎回言ってますが、次は11月に会いましょう!

回=回感想+[ハルディン倶楽部]HUMAN-LE考察

「回=回」本当に良いアルバムですね。

主に中期のP-modelを始めとした過去作を思い起こさせる音の質感。
特にシンセのフレーズが「perspective」を思い起こさせたり。
そしてソロ作を中心に過去作のフレーズを随所にちりばめた歌詞、メロディ。
ジャケットを始めとするアートワーク。
まさに鉄壁のコンセプトを持ったアルバムだと思います。

自分は平沢を聴き始めて30年近くになりますが
やはり、コンセプトが強固な作品であればあるほど、自分の中でも普遍性を保ち続けてますね。

こういったコンセプトのアルバムを作ろうと思いたち、それをその通りに作れるって
自分の今までやってきた音楽を客観的に理解しているわけで
その場の偶然で作ってきたわけではない、と。
今更ですが、いかにコンセプトというものが音楽にとって大事なのかと。

記事リンク⇒核P-modelまとめ

そして、その核P-modelの「回=回」のラストに収録されている「HUMAN-LE」
まぁ明らかに他の9曲とメロディで言えば差別化を図った曲であり。
ソロ的?いやなにげにソロでもなかったパターンの曲かと。
最初に聴いたときの感想は民謡エレポップでした。とても優しく、ちょっと切ない曲調ですね。

相互リンクさせてもらっている、平沢フレンドのpenpenさんのハルディン倶楽部に
素晴らしい考察記事が載っていたので、紹介します。
---------------------------------------------------------------
ハルディン倶楽部〜HALDYN CLUB〜より

核P-MODEL新譜『回=回』発売! 〜「HUMAN-LE」の考察を中心に〜

なるほど、という感じです。
penpenさんありがとう!
Welcome!

星野 菫

Author:星野 菫
平沢進、P-modelを敬愛して、29年の星野菫による電子降る日々。

※重要 このブログの記事を利用される方は必ず連絡をください。
よろしくお願いします。


(C)Denshi Furu Nikki

This is a blog I, Sumire Hoshino, write about my days and events as a fan of Susumu Hirasawa and P-MODEL. The mainly featured journal pages are about my big collection of CDs and records. I have tried collecting all of the different versions of each CD/record by Susumu Hirasawa/P-MODEL. I hope you enjoy reading it.

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